Rejs po Pętli Żuławskiej

Rejs po Pętli Żuławskiej

Posiadamy największą ofertę jachtów motorowych, idealnych do czarteru na Pętli Żuławskiej. Po zakwaterowaniu w naszej przystani, odbiorze jednostki, przeszkoleniu z jej obsługi oraz manewrów jachtem – wypływamy w rejs po Pętli Żuławskiej.  Z reguły rejs po Pętli Żuławskiej zajmuje załogą około 7 dni. 

Plan rejsu po Pętli Żuławskiej

Poniżej przedstawiamy Państwu przykładowy plan rejsu po Pętli Żuławskiej z podziałem na dni oraz podaniem orientacyjnych czasów przepłynięcia odcinka. Podane czasy zakładają średnią prędkość hausbota - takie leniwe, spokojne pływanie z prędkością nie większą niż 8 km. na godzinę.

Sobota:odbiór jachtu w godzinach popołudniowych, rejs na odcinku Żuławki - Rybina - Osłonka (3h) lub Żuławki - Rybina (1h-1.5h)

Niedziela: Osłonka - Elbląg - jezioro Drużno - Elbląg (6h)

Poniedziałek: Elbląg - Malbork (4-5h)

Wtorek: Malbork - Biała Góra (3-4h)

Środa: Biała Góra - Tczew (2h)

Czwartek: Tczew - Gdańsk 

Piątek: Gdańsk - Drewnica - Żuławki (4h)

Sobota: zdanie jachtu w godzinach porannych.

Rejs Szkarpawą do Rybiny

Z naszej bazy w Żuławkach płyniemy Szkarpawą w kierunku Rybiny, po drodze mijamy na lewym brzegu Szkarpawy odbudowywaną strażnicę wałową w stylu Żuławskim w Izbiskach, małą prywatną przystań jachtową w Chorążówce, liczne domy podcieniowe, podziwiamy widoki i uroki Żuław Wiślanych, pełno tu Czapli Białych, Czapli Siwych, Kormoranów, Łabędzi. Przed Rybiną ukaże nam się zabytkowy most obrotowy kolejki wąskotorowej, który zamykany jest dla ruchu wodnego tylko na czas przejazdu kolejki. Po minięciu mostu na lewym brzegu zlokalizowana jest przystań w Rybinie za przystanią jest rozwidlenie szlaku, w lewo zaczyna się Wisła Królewiecka, którą dopłyniemy do Sztutowa i dalej na Zalew Wiślany, w prawo popłyniemy Szkarpawą w kierunku ujścia do Zalewu Wiślanego. Węzeł Wodny w Rybinie słynie z zabytkowych mostów zwodzonych pod którymi hausbootem nie przepłyniemy. W oczekiwaniu na ich otwarcie można przycumować w przystani jachtowej w Rybinie lub przy pomostach cumowniczych zlokalizowanych przed mostami zwodzonymi.

Mosty zwodzone w Rybinie

Proszę pamiętać iż operatorzy mostów zwodzonych w Rybinie jachty przycumowane przy pomostach traktują jako jednostki przycumowane, nie będące w ruchu. Operator przyjdzie rozejrzy się, jeżeli żadna z jednostek nie czeka w ruchu przed mostem, mostu nie otworzy. W oczekiwaniu na otwarcie mostu zwodzonego w Rybinie jachty powinny stać w ruch, najlepiej jednak zadzwonić do mostowego i poinformować go o zamiarze przejścia pod mostem o określonej godzinie.

Szkarpawa

Po otworzeniu mostu zwodzonego kontynuujemy nasz rejs po Pętli Żuławskiej, płyniemy dalej Szkarpawą w kierunku ujścia do Zalewu Wiślanego. Po przepłynięciu około 1 km. na lewym brzegu Szkarpawy znajduje się wejście na rzekę Tuge, którą dopłyniemy do Nowego Dworu Gdańskiego. W chwili obecnej mosty na Tudze umożliwiają rejsy jednostką z niewielką wysokością nad linią wody  (ok. 1.6 m.). W niedalekiej przyszłości ma się to zmienić – stałe mosty zastąpią mosty zwodzone, odrestaurowany zostaną mosty zwodzony w Stobcu oraz Nowym Dworze Gdańskim. W samym centrum stolicy Żuław zostanie zaś wybudowana przystań jachtowa.  Szlak Tugą do Nowego Dworu Gdańskiego będzie kolejną atrakcją Pętli Żuławskiej.

Po minięciu wejścia na Tugę płyniemy dalej meandrującą Szkarpawą, podziwiając uroki szlaku wodnego Pętli Żuławskiej, na szlaku pełno wierzb, zobaczyć można liczne czaple białe, czaple siwe, żurawie, kormorany, łabędzie oraz wiele innych ptaków. Po drodze mijamy miejscowości Chełmek oraz Chełmek Osada. Na 23 km. rzeki Szkarpawa, na jej prawym brzegu zlokalizowana jest jedna z najciekawszych przystani jachtowych na Pętli Żuławskiej – Przystań Osłonka.

Przystań w Osłonce

Przystań jachtowa w Osłonce to obowiązkowy punkt na mapie Pętli Żuławskiej, z  rzeki widać tylko wejście na wał z pomostu oraz dach przystani, to idealne miejsc na noc. Przy pomostach znajdują się przyłącza wodne i prądowe, po wejściu na wał zobaczymy cały teren. Budynek sanitarny (toalety, prysznice, pralka)  wraz z biurem, miejsce na ognisko, boisko do siatkówki, wiata z ławami oraz umywalką. Zawsze czysto, schludnie, trawa krótko przystrzyżona , na miejscu na wodniaków czekają mili i uczynni gospodarze – Bosman Jurek i Pani Basia. Przystań w Osłonce zapewnia wodniakom ciszę i spokój. W niewielkiej odległości od przystani znajduje się Przepomopownia w Osłonc - dojśc do niej można po wale przeciwpowowdziowym. Do najbliższego sklepu jest parę kilometrów, ale to nie problem – na przystani w Osłonce bez problemu można wypożyczyć rower.

Rejs Nogatem do Elbląga

Po noclegu w Osłonce płyniemy dalej w rejs Pętlą Żuławską, przed nami krótki odcinek Szkarpawy, po przepłynięciu około 2 km. na prawym brzegu leży przepompownia w Osłonce, dalej przed nami zatoka Zalewu Wiślanego. W tym miejscu zaczynają się wewnętrzne wody morskie (od tego miejsca obowiązuje oznakowanie morskie).

Po trzeciej boi robimy skręt na prawą burtę i wpływamy w rzekę Nogat. Na lewej burcie Rezerwat Ujście Nogatu – siedlisko licznych ptaków. Poruszając się Nogatem w górę rzeki płyniemy pod prąd, w związku z powyższym zielona boja jest prawą granicą szlaku wodnego, czerwona boja jest lewą granicą szlaku wodnego. Po minięciu 55 km. rzeki Nogat na lewym brzegu znajduje się wejście do Cieplicówki, tutaj zaczyna się także Wyspa Nowakowska. Parę kilometrów dalej na lewym brzegu znajduje się wejście przez wrota przeciwpowodziowe w Bielniku na Kanał Jagielloński.

Elbląg

Plan rejsu po Pętli Żuławskiej zakłada wizytę w Elblągu, więc wpływamy na Kanał Jagielloński. Należy pamiętać iż wejście przez wrota przeciwpowodziowe w Bielniku jest wąskie, dlatego też osiągamy pełną wysokość (tak by widzieć czy nic z naprzeciwka nie płynie) i dopiero wtedy wpływamy na Kanał Jagielloński, w tym miejscu należy użyć sygnału dźwiękowego. Płynąc Kanałem Jagiellońskim ze względu na podwodne korzenie staramy się trzymać środka szlaku, przy mijance schodzimy w lewo. Po około 40 minutach rejsu hausbootem wpływamy na rzekę Elbląg. Na skrzyżowaniu w lewo dopłyniemy do Zatoki Elbląskiej i Nowakowa, w prawo zaś do centrum Elbląga. Wpływając na rzekę Elbląg należy być ostrożny, ruch jest dużo większy, na szlaku spotkać można minn. barki przemysłowe.

Tuż po wejściu na rzekę Elbląg, na jej prawym brzegu znajduje się Hotel Wodnik (Jachtklub Elbląg), to największa przystań jachtowa w Elblągu, zapewnia wodniakom bardzo dobre warunki – przy nabrzeżu i pomostach znajdują się przyłącza wodne i prądowe, w budynku hotelu zaplecze kuchenne oraz sanitariaty.

Praktycznie naprzeciwko wejścia do Jachtklubu Elbląg zlokalizowane jest wejście do basenu portowego przystani harcerskiej HOW Bryza. Płynąc dalej rzeką Elbląg płyniemy przez tereny przemysłowe Elbląga, po prawej miniemy przystań kajakową, następnie będzie obrotnica, przed samymi mostami zwodzonymi na prawym brzegu, przy Nabrzeżu Gdańskim zlokalizowana jest Ośrodek Sportów Wodnych Fala. Miejsce przyjazne wodniakom – prąd, woda, prysznice, parę miejsc do cumowania dla gości.

Pomiędzy mostami zwodzonymi na lewym brzegu jest jedno z najciekawszych miejsc do postoju w Elblągu – Bulwary Zygmunta Augusta – odrestaurowane bulwary są przystosowane do cumowania jachtów turystycznych jak i statków pasażerskich, przy polerach cumowniczych znajdują się przyłącza wodne i elektryczne, klucze do skrzynek posiadają Panowie obsługujący mosty zwodzone. Jeżeli chcemy się podłączyć do prądu lub nabrać wody należy się udać do budynku w którym mieści się obsługa mostów zwodzonych (obok Pub’u Specjal). Bulwary są jednym z najpopularniejszych miejsc w Elbląg – w pobliżu odrestaurowana Elbląska Starówka z katedrą, liczne sklepy, puby i restauracje, gdzie można bez problemu coś zjeść, czy zrobić zakupy.

Jezioro Drużno

Płynąc dalej rzeką Elbląg dopłyniemy do Rezerwatu Jeziora Drużno – jedno z piękniejszych miejsc na wodnym szlaku Pętli Żuławskiej, nazywane często „Polską Amazonią” – tafla jeziora Drużno jest porośnięta pływającymi liściastymi roślinami, w tym bardzo rzadki grzybieńczyk. Na jeziorze Drużno występuje bardzo dużo gatunków ptactwa wodnego, zarówno w okresie lęgowym jak wędrownym. Podczas rejsu po jeziorze Drużno spotkać możecie bielika, rybitwe białowąs, zausznik, zielonka, czaple, żurawie, kropiatke, podgorzałkę oraz wiele innych. Po jeziorze Drużno pływać można tylko i wyłącznie wytyczonym szlakiem wodnym  - zbaczanie ze szlaku jest zabronione, skończyć się może mandatem lub unieruchomieniem śruby napędowej jachtu. Przez jezioro Drużno przechodzi wodny szlak Kanału Elbląskiego. Biorąc pod uwagę fakt iż mosty zwodzone w Elblągu są otwierane co dwie godziny, na rejs po jeziorze Drużno hausbootem należy przeznaczyć około 4h.

Po wykonaniu pętli na jeziorze Drużno wracamy do Elbląga i dalej poprzez Kanał Jagielloński na Nogat.

Śluzowanie na Nogacie

Zabytkowe śluzy na Nogacie otwierane są ręcznie, z reguły obsługa śluz otwiera jedną parę wrót, w przypadku większego wiatru drugie wrota są lekko uchylone. Jeżeli występuje mocny wiatr boczny najlepiej zrolować cabrio i podpiąć je do dachu – zminimalizujemy powierzchnie boczną jednostki. Podczas wejścia do śluzy obieramy kurs w lini prostej do otwartych wrót i powoli wpływamy asekurując burty jednostki. Jeżeli zdarzy się sytuacja iż wrota śluzy będą zamknięte np.: śluzowanie innej jednostki, wtedy cumujemy jacht przy dalbach lub pozostajemy w ruchy w taki sposób aby umożliwić wypłynięcie innych jednostek ze śluzy - pamiętaj wodniaku wypływające jachty ze śluzy mają pierszeństwo. Podczas procesu śluzowania należy używać odbijaczy na obydwu burtach jednostki. Po wpłynięciu do śluzy staramy się zaparkować jednostkę na środku komory (przy wrotach pracują pompy wytwarzając falowanie). Na pionowych ścianach śluzy wycięte są otwory w których znajdują się specjalne krzyżaki do przekładania cum, na ścianach znajdują się także drabinki, wzdłuż komory śluzy rozstawione są polery cumownicze. W śluzie cumujemy jacht za pomocą cumy dziobowej i rufowej nabiegowo – jedna końcówka cumy jest zaknagowana na knadze, przełożona przez poler a końcówkę cumy członek załogi trzyma w ręku dozując jej długość (wybierając lub popuszczając). Po zacumowaniu jachtu w śluzie gasimy silnik - nie ma sensu marnować paliwa, pozatym silnik może zaciągnąć do przewodów chłodzenia rózne paprochy pływające w komrze śluzy. Różnica poziomów na śluzach Michałowo, Rakowiec, Szonowo wynosi około 2 metrów. Po wyrównaniu poziomu operator śluzy pobierzę opłatę zgodną z cennikiem (do godz. 16 opłata ta w sezonie 2018 wynosi ok. 7,5 zł., po godz. 16 wynosi zaś ok. 15 zł.), następnie otworzy wrota śluzy – odpalamy silnik, ściągamy cumy i powoli wypływamy. Należy zwrócić szczególną uwagę na stosowanie sterów strumieniowych – przed śluzą lub w samej śluzie mogą znajdować się różne pływające elementy, którę mogą zostać zaciągnięte do tunelu podczas używania i  trwale uszkodzić kosztowną przekładnie steru strumieniowego.

Rejs Nogatem do Malborka

Kontynuując nasz rejs po Pętli Żuławskiej płyniemy dalej Nogatem w górę rzeki w kierunku Malborka, po przepłynięciu pod mostami drogowymi (DK 7, S7) w miejscowości Jazowa powoli zbliżamy się do pierwszej śluzy na rzece Nogat – śluzy MichałowoW odległości około 2 Km. od śluzy należy skontaktować się z obsługą śluzy i poprosić o otwarcie wrót. 

Po prześluzowaniu w Michałowie płyniemy dalej w rejs Pętlą Żuławską, przed nami krótki odcinek Nogatu - około 1,5h rejsu do kolejnej śluzy Rakowiec. Tuż za śluzą Michałowo jest Nogat jest dosyć szeroki, następnie zwęża. Zbliżając się do śluzy płyniemy w niedalekiej odległości od wojskowego lotniska – często widać startujące samoloty wojskowe, myśliwce Mig 29, transportowe CASY, być może jeden z tych myśliwców pilotują kobiety – w 22 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Malborku służbę odbywają jedyne w Polsce pilotki myśliwców. Przed samą śluzą znajduje się rozwidlenie – płyniemy w lewą stronę ! (w prawo dopłyniemy do elektrowni – ruch w tym kierunku jest zabroniony). Analogicznie zbliżając się do śluzy Rakowiec dzwonimy do Obsługi wcześniej i prosimy o otwarcie wrót. Śluza Rakowiec budową zbliżona jest do śluzy Michałowo, obowiązują takie same zasady śluzowania.

Malbork

Po prześluzowaniu jachtu w Rakowcu wpływamy praktycznie na obrzeża Malborka, do najbliższej przystani jest około 15 minut spacerowego płynięcia. Po przepłynięciu około 1 km. na lewym brzegu znajduje się basen Rzecznego Portu Handlowego w Malborku, następnie nabrzeże stoczni Techno – Marine, za zakrętem w lewo pojawi się budynek z dachem pokrytym czerwoną dachówką, to przystań jachtowa Park Północny Malbork. Cumujemy w y-bomach, przy pomostach pływających zgodnie z dobrą praktyką żeglarską. Na miejscu dla wodniaków udostępniono toaletę, prysznice, na pomostach są przyłącze wodne i prądowe. Obok przystani znajduje się park fitness, park linowy, po drugiej stronie ulicy camping, bar, w pobliżu Park Ruchomych Dinozaurów, park linowy, ścieżka dydaktyczna wzdłuż brzegów Nogatu.

Z przystani jachtowej do Zamku Krzyżackiego w Malborku będzie około 15 minut spacerkiem wzdłuż Nogatu. Na zwiedzanie zamku należy przeznaczyć około 4-5h,w związku z powyższym w dniu w którym przypłyniemy do Malborka najlepiej jest pójść i kupić bilety na dzień następny – gorąco polecamy zwiedzanie z wirtualnym przewodnikiem. W samym centrum Malborka jest cała masa barów, pizzeri i restauracji, tutaj każdy znajdzie coś dla siebie, w centrum przy pierwszym rondzie idąc od strony zamku znajduje się McDonald, pierogarnia Pychotka (pyszne, świeże, ręcznie robione pierogi), restauracja Sfinx, przy drugim rondzie znajduje się restauracja „Karolinka” serwująca kuchnie domową i nie tylko. Na przeciwko zamku, po drugiej stronie Nogatu znajdą Państwo grill bar „U Flisaka”, za parkingiem jest „Bistro Na Fali” po kuchennych rewolucjach.

Przystanie w Malborku

Przystań jachtowa Park Północny w Malborku to nie jedyne miejsce do cumowania w Malborku, kawałek dalej, pomiędzy mostem kolejowym a kładką dla pieszych znajduje się grill bar „U Filisaka”, który dysponuje kilkoma miejscami do cumowania longside do nabrzeża baru. Jeżeli zrobimy konsumpcje postój jest gratis, jeżeli nie należy za niego zapłacić. Bardzo dużym atutem tego miejsca jest przepiękny widok na zamek w Malborku.

Płynąc dalej na lewym brzegu, pomiędzy kładką dla pieszych a mostem drogowym znajduje się zamek – bajeczny widok z jachtu na największą twierdzę średniowiecznej europy. Pod murami zamkowymi znajduje się nabrzeże do cumowania przy zamku – idealne na krótki postój, nie polecamy noclegu w tym miejscu (duży ruch turystów, brak zaplecza sanitarnego). Płynąc dalej po przepłynięciu mostów drogowych, na lewym brzegu znajduje się kąpielisko miejskie w Malborku. Malbork z dwóch stron chroniony jest śluzami, więc wypływając z Malborka przed nami kolejne śluzowanie w Szonowie (śluza podobnego typu jak w Michałowie i Rakowcu).

Rejs Nogatem do Białej Góry

Po przeprawie przez śluzę Szonowo przed nami ostatni, naszym zdaniem najpiękniejszy odcinek Nogatu z rejs z Szonowa do Białej Góry. Cały odcinek należy do „Doliny Wisły” – obszaru chronionego Natura 2000. Brzegi porośnięte są lasami, na trasie rejsu spotkać można liczne bobry, wydry, czaple, żurawie, łabędzie, przepływamy w bliskiej odległości rezerwatu Las Mątowski. Rezerwat Las Mątowski – stanowi relikt dawnych lasów Żuław Wiślanych, ochroną objęte są drzewostany dębowe i jesionowe, rosną tu kilkusetletnie topole białe, nazywanie dwunastoma apostołami. Gniazda swoje mają tu orły bieliki, kanie rude oraz kanie czarne. Na wysokości rezerwatu znajdują się ruiny dawnego mostu nad Nogatem, na którym przed wojną było przejście graniczne. Stąd do przystani jachtowej w Białej Górze mamy raptem 10 minut rejsu szlakiem Pętli Żuławskiej.

Biała Góra

Dopływając do końca Nogatu ukaże nam się przepiękna, zabytkowa śluza w Białej Górze, po prawej stronie dalby naprowadzają do wrót śluzy, z lewej strony śluzy jest wejście na rzekę Liwę, na lewym brzegu Nogatu znajdują się pomosty cumownicze przystani jachtowej w Białej Górze. Naszym zdaniem i nie tylko Biała Góra to druga obok Osłonki najpiękniejsza przystań jachtowa na Pętli Żuławskiej. To klimatyczne miejsce jest zarządzane przez bardzo uczynnych bosmanów, zawsze chętni pomogą, podyskutują, podpowiedzą. Do dyspozycji wodniaków pływające pomosty cumownicze z przyłączami wodnymi i prądowymi, do których cumujemy burtą (long side), na brzeg prowadzi długi pomost przez rozlewisko porośnięte tatarakiem. Na brzegu znajduje się budynek sanitarny, biura przystani, hangar. W budynku do dyspozycji gości toalety, prysznice, kuchnia, pralka do prania, obok budynku miejsce na ognisko, ruszt do grilla, slip, miejsce do rozbicia namiotu. Ze śluzy w Białeh Górze jest przepiękny widok na ujście Nogatu do Wisły. W tym miejscu przed wojną była granica trzech Państw: Polski, Wolnego Miasta Gdańska oraz Trzeciej Rzeszy. W Białej Górze zlokalizowane są dwa sklepy spożywcze (drugi lepiej zaopatrzony), stąd mamy 10 km. do urokliwego miasteczka Sztum, położonego nad dwoma jeziorami. Na przystani jachtowej w Białej Górze można wynająć rowery turystyczne, kajaki, kanu, łodzie wędkarskie. W samej miejscowości znajduje się Rezerwat Przyrody Biała Góra – ochroną objęte jest zbocze lasu wraz z roślinnością. Biała Góra to idealne miejsce na nocleg, z rana po prześluzowania wpływamy na Wisłę.

Rejs po Wiśle do Tczewa

Pływając po Wiśle należy być bardzo skoncentrowanym i ostrożnym, należy ściśle przestrzegać znaków brzegowych (tzw. krzyże), na Wiśle pływamy od krzyża do krzyża, nie płyniemy za blisko brzegu, trzymamy dystans około 50-60 metrów od linii brzegowej, przestrzelenie znaków przy niskich stanach wody to duże prawdopodobieństwo zaliczenia mielizny. Najgroźniejsze miejsce to rafa kamienna na prawym brzegu na wysokości Piekła. Na odcinku występują liczne uciążliwe przemiały.

Prąd Wisły jest bardzo mocny, podróż z Białej Góry do Tczewa zajmie około 1.5h, przed Tczewem przepłyniemy pod mostem Knybwaskim na drodze krajowej nr. 22, następnie ukażą się zabytkowe mosty w Tczewie. Na Wiśle jest jedno miejsce gdzie można cumować, to przystań rzeczna w Tczewie, zlokalizowana na lewym brzegu Wisły, około 200 metrów przed mostami. Do pływających pomostów podchodzimy pod prąd !!! Po zacumowaniu zgłaszamy swój pobyt w restauracji (tam znajduje się bosmanat).

Tczew

W pobliżu przystani w Tczewie jest bardzo duży plac zabaw dla dzieci, liczne restauracje, Tczewska starówka, w centrum warto udać się do Muzeum Wisły. Nocleg w Tczewie nie jest dobrym rozwiązaniem, toalety zamykane są wraz z restauracją, przyłącza prądowe znajdują się na wałach przeciwpowodziowych – przydaje się nam przedłużacz.

Wisłą do Gdańska

Po postoju na przystani w Tczewie przed nami dalszy rejs Wisłą w kierunku Gdańska. Do śluzy Gdańsk Głowa i wejścia na Szkaprawę jest około 2h płynięcia. Płyniemy dalej Wisłą stosując się do znaków brzegowych, za mostami uciążliwe przemiały oraz dość mocno rozciągnięte ostrogi na prawym brzegu Wisły. Pod linią wysokiego napięcia od prawej strony mocno rozciągnięta ostroga, trzymamy się bliżej środka, kończy się oznakowanie brzegowe, trzymamy się prawej strony, bliżej środka. Od mostu na drodze krajowej 7 pływamy całą szerokością Wisły. Po minięciu mostu, na prawym brzegu ukaże się wejście na rzekę Szkarpawa oraz śluza Gdańsk Głowa, do Gdańska płyniemy dalej do śluzy Przegalina.

Martwa Wisła

Po prześluzowaniu w Przegalinie wpływamy na Martwą Wisłę, za śluzą w lewo dopłyniemy do największej mariny w tym rejonie – przystani jachtowej w Błotniku. Do centrum Gdańska szlak prowadzi prosto. Na naszym prawym brzegu cały czas ciągnie się Wyspa Sobieszewska, na lewym brzegu miniemy przystań jachtową stoczni Galeon (zakaz wpływania) oraz fałdę fosforanów, przed mostem pontonowym w Sobieszewie, na lewym brzegu Martwej Wisły znajduje się mała, prywatna przystań jachtowa. Most pontonowy w Sobieszewie jest otwierany w określonych godzinach, należy tak zaplanować trasę aby nie spóźnić się na jego otwarcie. Hausbootem odcinek ze śluzy Przegalina do mostu pontonowego w Sobieszewie pokonacie Państwo w około 45 minut. Po przepłynięciu przez otwarty most pontonowy na prawym brzegu znajduje się betonowe nabrzeże gdzie można stanąć jednostką. Wyspa Sobieszewska słynie z pięknych, piaszczystych plaż – dłuższy postój w tym miejscu jest niewskazany, ze względu na zafalowanie oraz pozostawienie bez opieki jednostki. Płynąc dalej Marwą Wisłą dopłyniemy do rozwidlenia szlaku wodnego – prosto zaczyna się Wisła Śmiała, tym odcinkiem dopłyniemy do Górek Zachodnich (mekka polskiego żeglarstwa) oraz dalej na Bałtyk. Na lewym brzegu znajdują się liczne przystanie jachtowe. Od rozwidlenia obowiązują wewnętrzne wody morskie – pływanie po tym akwenie bez stosownych uprawnień (jachty motorowe – min. patent sternika motorowodnego) jest zabronione.

Szlak do centrum Gdańska na rozwidleniu Martwej Wisły i Wisły Śmiałej wiedzie w lewo, po prawej stronie płyniemy obok terenów stoczniowych, przed mostem wantowym na prawym jak i lewym brzegu liczne przystanie, po minięciu mostu wantowego, siennickiego przed nami ukaże się obrotnica – prosto tereny stoczniowe (tam wpływanie jest zabronione), w lewo Motława i starówka Gdańska, w prawo Martwą Wisłą dopłyniemy do Twierdzy Wisłoujście, Westerplatte oraz do ujścia Martwej Wisły do Bałtyku (nie wpływamy na tym odcinku w liczne odnogi – tereny stoczniowe).

Motława

Na Motławie ruch jest bardzo duży, należy zachować szczególną ostrożność, na lewym brzegu znajduje się stacja paliw Lotos oraz przystań jachtowa Sienna Gorbla (przyłącza prądowe, wodne, toalety, prysznice), cumujemy w y-bomach. Sienna Grobla to miejsce dla osób ceniących ciszę i spokój (w odróżnieniu od gwarnej Mariny Gdańsk), stąd do starówki przez kładkę dla pieszych nad Motławą będzie około 500 metrów. Płynąc dalej przepływamy pod otwartą kładką dla pieszych nad Motławą (pod zamkniętą jachty motorowe się nie zmieszczą), dalej mijamy Muzeum Sołdka, za statkiem jest wejście do Mariny Gdańsk.

Gdańsk

Na Gdańskiej Starówce jest cała masa knajp i knajpeczek, każdy znajdzie coś dla siebie. Oprócz obowiązkowej wizyty na Długim Targu, warto się wybrać do Muzeum II Wojny Światowej, Muzeum Solidarności, Westerplatte, Twierdzy Wisłoujście. Jeżeli wybraliście się w rejs po Pętli Żuławskiej z dziećmi polecamy wizytę w Narodowym Muzeum Morskim w Gdańsku – wystawa interaktywna to świetna zabawa dla całej rodziny (wejście mieści się naprzeciwko Sołdka).

Szkarpawa, Śluza Gdańsk Głowa i Drewnica

Po zwiedzeniu Gdańska wracamy tą samą trasą do śluzy Przegalina, po prześluzowaniu wpływamy na Wisłę, płyniemy pod prąd w kierunku śluzy Gdańsk Głowa ( płynięcie Wisła pod prąd zajmie trochę więcej czasu). Po prześluzowaniu wpływamy na Szkarpawę, stąd do naszej bazy w marinie Żuławki jest 3.5 Km. Po drodzę jeszcze czeka nas jedna atrakcja – w miejscowości Drewnica znajduje się most zwodzony, prześwit pod mostem wynosi 3 metry, przy normalnym stanie wody przepłyniemy bez problemu. Jednakże poziom wody w rzekach na Żuławach zależy od wielu czynników, dlatego też należy sprawdzić czy jacht zmieści się pod mostem. Zmniejszamy obroty i powoli podpływamy pod most, należy wysadzić desant na dziób jachtu i sprawdzić czy jacht przejdzie, jeżeli tak powoli przepływamy pod mostem zwodzonym w Drewnicy.

Z jednej i drugiej strony mostu zwodzonego w Drewnicy znajdują się pływające pomosty cumownicze, można śmiało przy nich zacumować aby udać się na zakupu do pobliskiego sklepu, skosztować pysznych pierogów w restauracji Szkarpawianka lub zobaczyć jeden z dwóch pozostałych wiatraków holenderskich typu Koźlak na Żuławach (znajduje się on około 500 metrów od restauracji Szkarpawianka).

Żuławki

Po przepłynięciu pod mostem zwodzonym w Drewnicy ukaże się Państwu charakterystyczna niebieska barka mieszkalna, przycumowana w przystani jachtowej w Żuławkach, tutaj niestety kończy się Państwa 7 dniowy rejs po Pętli Żuławskiej. Po zacumowaniu jachtu w porcie należy sprzątnąć jacht z własnych bagaży, wyczyścić jednostkę. Po sprzątnięciu jachtu zgłaszamy właścicielowi chęć zdania jednostki. Po sprawdzeniu jachtu pod kątem zgodności z protokołem  zdawczo – odbiorczym, kaucja zostanie Państwu zwrócona. Średnio wyczyszczenie jachtu zajmuje załogą około 2h, proszę pamiętać o tym planując zdanie jednostki. Zapisana godzina w umowie jest godziną zdania jachtu czystego, nie zaś godziną dopłynięcia do portu.

Rejs po Pętli Żuławskiej

Jeżeli macie Państwo po przeczytaniu bardzo uproszczonego opisu rejsu po Pętli Żuławskiej jakieś pytania prosimy o kontakt, bardzo chętnie na nie odpowiemy, pomożemy przy ułożeniu trasy Państwa rejsu. Jest bardzo dużo alternatyw, można trasę Pętli Żuławskiej zmodyfikować o rejs malowniczą Wisłą Królewiecką, dla osób posiadających uprawnienia sternika motorowodnego trasę można zmodyfikować o Zalew Wiślany i wizytę w Kątach Rybackich, Krynicy Morskiej, Fromborku czy Tolkmicku.

Rejs po Pętli Żuławskiej z rowerami

Wokół szlaku wodnego Petli Żuławskiej jest bardzo dużo tras rowerowych, które mogą bardzo urozmaicić Państwa rejs po Żuławach Wiślanych, można zobaczyć dużo więcej. Na Państwa życzenie montujemy bagażniki rowerowe, w zależności od typu jednostki na rejs mogą Państwo zabrać od 2 nawet do 10 rowerów.

Czartery na Pętli Żuławskiej

Zapraszamy na czartery na Pętli Żuławskiej, posiadamy bardzo duży wybór jachtów motorowych, u nas każdy znajdzie coś dla siebie – duże barki trzy kabinowe typu River Cruiser 39, mniejsze dwu kabinowe typu Suncamper 30, Vistula Cruiser 30, Nautika 830, rodzinne jachty typu Weekend 820 oraz małą jednostkę typu Merry Fischer 530.

 


Rejs po Pętli Żuławskiej » Galeria